Pedagogisch contextbegeleider gezocht
Wil jij meewerken aan een leef- en opvoedsituatie waarin het veilig is om op te groeien? Wil jij meewerken aan uithuisplaatsing van kinderen te vermijden of dat kinderen terug naar huis kunnen? Wil jij meewerken aan een stabiele toekomst voor jongeren met een ernstig risico op thuis- en dakloosheid? Ben jij dan de gedreven sociaal-pedagogische contextbegeleider die we zoeken?
We bieden een voltijds contract van onbepaalde duur (38/38). Deze functie situeert zich binnen de dienst Contextbegeleiding.
Onze hulp focust op het versterken van het kind, de jongere en het gezin, vanuit en met hun leefwereld zodat het ‘thuis’ ‘goed genoeg’ is. Een thuis waarin het veilig is om op te groeien en te ontwikkelen. We helpen kinderen, jongeren en gezinnen te versterken in het kunnen oplossen of beter hanteerbaar maken van hun problemen. Daarmee dragen we bij aan duurzame verbetering die niet (onnodig) afhankelijk is van hulpverleners.
Onze hulpverlening verloopt doelgericht, goed gestructureerd en planmatig. Dit impliceert ook een duidelijke einddatum. Doelgericht werken zorgt voor houvast in complexe en onzekere situaties. Dit schept ruimte om opnieuw hoop toe te laten. Intensief werken is belangrijk in functie van het aanleren en inoefenen van noodzakelijke vaardigheden en inzetten op het herstellen en versterken van het netwerk van het cliëntsysteem.
Het werkingsgebied voor deze functie zijn de bestuurlijke arrondissementen Gent en Eeklo + de gemeenten Laarne en Wetteren.
Hoe solliciteren?
Bezorg ons zo snel mogelijk:
a) uw gemotiveerde kandidaatstelling,
b) uw curriculum vitae,
aan De Cocon, Jeugdhulp aan Huis, t.a.v. Wim Taels, op dit e-mailadres: jobs@decocon.be
De sollicitaties worden permanent geëvalueerd. Van zodra een geschikte kandidaat is gevonden, wordt de vacature afgesloten.
De Cocon, Jeugdhulp aan huis biedt specialistische jeugd- en opvoedhulp in de leefomgeving van de cliënt. We zijn erkend en worden gesubsidieerd door de Vlaamse overheid (Agentschap Opgroeien) ‘Organisatie voor bijzondere jeugdzorg’ en 'Crisishulp aan Huis'.
We vinden dat alle kinderen en jongeren zich op een positieve manier moeten kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. Daarom bieden we intensieve en flexibele jeugd- en opvoedhulp aan huis aan kinderen, jongeren en hun ouders in verontrustende leef- en/of opvoedingssituaties, waarbij welbevinden of veiligheid onduidelijk of in het gedrang is.
Samen met de jongere, het gezin, de JIM en het sociaal netwerk gaan we voor een leef- en opvoedsituatie waarin het veilig is om op te groeien en te ontwikkelen tot zelfredzame volwassenen. Deze functie situeert zich binnen de dienst Contextbegeleiding.
De pedagogisch contextbegeleider heeft als hoofdopdracht op methodische wijze hulpverlening te bieden aan:
- Maatschappelijk kwetsbare jongeren met een verhoogd risico op thuis- en dakloosheid (17- 21 jaar) en hun context, met als doel het uitbouwen van een stabiele thuis voor de jongere in functie van een kwaliteitsvolle toekomst. (CBAW)
- Gezinnen met kinderen van 0 tot 18 jaar die kampen met meerdere en complexe problemen waaronder opvoedingsproblemen. Kenmerkend is de balans draaglast - draagkracht in het gezin ernstig en chronisch verstoord is. (IKT en TB)
We verwachten dat een voltijds contextbegeleider 3 werkvormen toepast: Contextbegeleiding in functie van autonoom wonen (CBAW), de intensieve kortdurende thuisbegeleiding (IKT) en thuisbegeleiding (TB). Een voltijds medewerker heeft 5 dossiers waarvan 2 CBAW-begeleidingen, 2 IKT-begeleidingen en één TB-begeleiding en gaat gemiddeld 9 maal per week op huisbezoek.
- Als begeleider sta je gedurende het volledige begeleidingstraject in voor een professionele en kwalitatieve vraagverheldering en diagnostiek i.s.m. het cliëntsysteem.
- Als begeleider werk je samen met het gezin, de jongere, het netwerk en de JIM. Je biedt in je begeleidingswerk indien nodig praktische hulp om de balans tussen draaglast en draagkracht te verbeteren bij het cliëntsysteem. Als begeleider richt je je tevens op het aanleren en versterken van praktische en sociaal-emotionele vaardigheden bij de cliënt (cliëntsysteem), je fungeert daarbij als rolmodel of zet anderen als rolmodel in. Je richt je op het verbeteren van de communicatie tussen de gezinsleden en/of belangrijke personen uit het netwerk van de cliënt of het cliëntsysteem en helpt om het sociale netwerk te herstellen en te versterken. Naast verbale contacten zijn er handelingscontacten in het gezin in de vorm van oefenen van nieuw gedrag en het ontwikkelen van manieren en middelen ter versterking van het effect van het handelen.
- Verantwoording en registratie van de geboden hulpverlening en de behaalde resultaten zijn belangrijke onderdelen van jouw werk. Om de kwaliteit van de hulpverlening te garanderen moet de voortgang en het resultaat van het hulpproces transparant te zijn. Dit geldt zowel voor jouw inzet als begeleider als voor de inzet van andere betrokkenen. Je maakt met het cliëntsysteem en eventueel de andere betrokken partijen afspraken over de wijze waarop de behaalde resultaten worden geëvalueerd. Tevens bespreek je regelmatig de begeleidingen met de werkbegeleider, gericht op de realisatie van de begeleidingsdoelstellingen.
- Als begeleider neem je deel aan overleg en collegiale consultatie. Je draagt bij aan de verantwoording van het werk van de organisatie en treedt op als ambassadeur voor de organisatie. Je levert een bijdrage aan het ontwikkelen van beleid voor de dienst en de organisatie en biedt inzicht in de kwaliteit van het werk door te werken met het registratiesysteem van de organisatie. Je inventariseert en signaleert gewenste veranderingen in de hulp- en dienstverlening. Daarbij maak je gebruik van beschikbare methodieken, richtlijnen en standaarden en bewaak je de balans tussen werkdruk en zorgvuldige uitvoering. Je overlegt met je leidinggevende over je inzet en stelt je open voor toetsing en bewaking.
Absolute vereisten
- Beschikken over een diploma hoger onderwijs bachelor (graduaat) of diploma master (licentiaat) in een menswetenschappelijke richting, bij voorkeur orthopedagogie, toegepaste psychologie, psychologie of sociaal werk.
- In het bezit zijn van een rijbewijs B en vlot kunnen beschikken over een wagen.
- Beschikken over een ‘Uittreksel uit het strafregister’ (Model cfr. Artikel 596.2, 'minderjarigenmodel')
- Bereidheid tot avondwerk (2 tot 3 tal avonden per week), volgens de noden van het cliëntsysteem.
Andere vereisten
- Beschikken over enige ervaring binnen de hulpverlening (bij voorkeur binnen jeugd- en opvoedhulp) is een pluspunt.
- Snelle beschikbaarheid is wenselijk.
Wij zoeken ter versterking van ons team iemand met volgende attitude, competenties en vaardigheden als mens en hulpverlener
- Een hulpverlener met authentieke, respectvolle, integere, participatieve en warme basishouding ten aanzien van het cliëntsysteem. Deze basishouding kenmerkt zich als open, niet-beoordelend, stimulerend, duidelijk, betrouwbaar, bereikbaar, betrokken en open voor feedback. Een houding die gelijkwaardigheid en respect benadrukt. Concreet betekent dit: ruimte en rust creëren, duidelijk en transparant communiceren en de tijd nemen. Het betekent ook afspraken nakomen, goed afstemmen en overleggen met de cliënt, ruimte geven voor emoties, goed luisteren, begrip tonen en in verbinding blijven. Ook houdt dit een fundamenteel engagement in, om te doen wat nodig is op het moment dat het nodig is (ook al vergt dat een extra investering, bovenop het gewone).
- Een hulpverlener met een oplossingsgerichte basishouding en met goede vaardigheden met betrekking tot oplossingsgerichte gespreksvoering.
- Een hulpverlener met goede organisatorische vaardigheden die communicatief, planmatig en logisch, overzichtelijk en flexibel is in de uitbouw van de begeleiding en de handen uit de mouwen steekt wanneer nodig.
- Een hulpverlener die beschikt over een brede vorming en kennis. Naast de professionele kennis dient de hulpverlener te beschikken over een breed gamma aan praktische kennis en vaardigheden waarmee je het cliëntsysteem in hun dagelijks leven kan ondersteunen. We hechten veel belang aan een goede kennis van methodisch werken met als onderliggende theoretische kaders oplossingsgericht werken, operante leertheorie, systeemtheorie en de communicatietheorie. Verder vinden we een goede kennis met betrekking tot beroepsgeheim, ontwikkelingspsychologie noodzakelijk.
- Tevens dien je te beschikken over goede diagnostische vaardigheden (observatie, gebruik van handelingsgerichte diagnostische vragenlijsten, risicotaxatie-instrumenten, enz.). Als mens en hulpverlener ben je een zelfkritische persoon, met een lerende opstelling en drive.
- Een positieve maatschappelijk geëngageerde persoon in woorden en daden.
- Een dynamische, creatieve en ondernemende persoonlijkheid die zelfstandig kan werken.
- Een fijne constructief-kritische collega. Collegialiteit houdt in dat je je collega’s helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is om hun werk goed en correct uit te voeren. Je geeft energie aan je collega’s op momenten dat het moeilijker gaat. Hierdoor lever je een positieve bijdrage aan de (werk)sfeer.
- Meertaligheid is een pluspunt.
- Een bediendecontract met een opdrachtbreuk van 38/38. Het contract is een contract van onbepaalde duur.
- Salariëring: begeleider klasse 1, volgens pc 319.01 - loonschaal B1c (het barema is raadpleegbaar via www.som.be). Relevante ervaring die door de Vlaamse Overheid, Agentschap Opgroeien wordt erkend, wordt meegerekend.
- Extra legaal voordeel: maaltijdcheques – 6 euro per gewerkte dag.
- Extra vakantiedagen bovenop de wettelijke jaarlijkse vakantie
- Eindejaarspremie cfr. pc 319.01.
- Een vergoeding per kilometer voor het gebruik van de privéwagen bij dienstverplaatsingen (zoals bepaald in pc 319.01).
- Je kan groeien in een werkomgeving met aandacht voor overleg en teamwerking.
- Een goede vorming, training en bijscholing eigen aan de werkvorm.
- Een goed uitgebouwde ondersteuning in je werk en ondersteuning in je persoonlijke professionele ontwikkeling via een gemeenschappelijk en individueel ontwikkelplan en coaching.
Bezorg ons zo snel mogelijk:
a) uw gemotiveerde kandidaatstelling,
b) uw curriculum vitae,
aan De Cocon, Jeugdhulp aan Huis, t.a.v. Wim Taels, op dit e-mailadres: jobs@decocon.be
Een eerste selectie wordt gemaakt op basis van de curricula vitae en de motivatiebrieven.
De geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor de volgende selectieronde (een schriftelijke proef en een gesprek).
De sollicitaties worden permanent geëvalueerd. Van zodra een geschikte kandidaat is gevonden, wordt de vacature afgesloten.
We zitten samen met Johan (62), Jolijn (30), Annelies (29) en Brecht (28). Als contextbegeleider helpen ze maatschappelijk kwetsbare jongeren vanaf 17 jaar bij het uitbouwen van een stabiele thuis (CBAW), en steunen ze gezinnen met kinderen in een verontrustende opvoedingssituatie (IKT en TB). We reflecteren met ons allen over hoe het is om contextbegeleider te zijn bij De Cocon.
👉 bekijk hier het interview
- Permentier Hans, Pieters Anouk, Vandekerkhove Johan, Groepswerking LA VIE, als onderdeel van CBAW, Agora, Gent, december 2017.
- Taels Wim, Hoe het "Evidence-beest" een danser werd?, Agora, Gent, juni 2017.
- Pieters Anouk, Taels Wim, Zuallaert Jolien, 'La Vie', Leven in autonomie, vertrouwen in elkaar, De Geus, Gent, maart 2017.
- Santens Anneleen, De JIM aanpak, het alternatief voor uithuisplaatsing van jongeren, Sociaal.Net, april 2017.