"Wij" als organisatie
Het uitgangspunt voor onze organisatie is, dat we, met oog op het realiseren van onze missie, onze kennis, middelen, ondersteuning en faciliteiten zo optimaal mogelijk inzetten. Hierbij houden we rekening met onze wettelijke verplichtingen, onze waarden en regels van goed bestuur. We kiezen uitdrukkelijk voor pragmatisch idealisme, waarbij middelen met de effectiviteits- en efficiëntietoets worden ingezet. Belangrijke vragen zijn: “Doen we de juiste dingen en doen we die goed?”.
Dit vraagt op alle, en vooral tussen alle niveaus in de organisatie, een open gesprek over hoe de beste kwaliteit voor individuele kinderen, jongeren en hun gezinnen en voor de samenleving kan worden bereikt, gelet op de (publieke) middelen waarover wij beschikken.
We bieden specialistische jeugd- en opvoedhulp, omdat wij sterk opvoedkundig werk willen bieden vanuit de visie dat kinderen en jongeren gebaat zijn bij onze specifieke expertise en ervaring.
Wij willen dat we door kinderen, jongeren en hun gezinnen, samenwerkingspartners, verwijzers en overheid, worden gezien als een professionele en betrokken organisatie, die goede hulp levert en bijdraagt aan een hoogstaande jeugd- en opvoedhulp. Een organisatie die bekend staat als deskundig, vernieuwend en creatief, open en écht cliëntgericht. Een organisatie waar kinderen, jongeren en gezinnen zich echt ondersteund voelen en die door samenwerkingspartners als betrouwbaar worden gezien. Een organisatie waar medewerkers graag werken.
We willen een organisatie zijn die zich permanent ontwikkelt en waarin medewerkers blijven leren. De manier van werken en organiseren wordt continu verbeterd op basis van de opgedane ervaringen, nieuwe inzichten en kennis. Een open cultuur waarin fouten mogen worden gemaakt, er wordt gereflecteerd op het eigen handelen en medewerkers elkaar aanspreken op werkwijzen, is belangrijk voor de verbetering van onze organisatie.
Bij het verbeteren van onze organisatie richten we onze blik vooral naar buiten. We anticiperen en spelen in op externe ontwikkelingen. We gaan ook verbindingen met vele relevante actoren aan die verbetering en vernieuwing stimuleren. We zijn ervan overtuigd dat we daarmee nieuwe kennis kunnen aanboren, andere mogelijkheden voor kinderen, jongeren en gezinnen kunnen ontwikkelen en effectiever kunnen werken. Innovatie wordt gevoed van binnenuit en van buitenaf.
Onze medewerkers zijn de sleutel tot het realiseren van de missie en visie. Hun deskundigheid, werkplezier en vermogen tot het leveren en verbeteren van de kwaliteit van hun werk, maken het verschil voor kinderen, jongeren en gezinnen. We steunen en stimuleren onze medewerkers met heldere en haalbare afspraken over de taken en resultaten en met deskundigheidsbevordering. Medewerkers en teams worden ondersteund en uitgedaagd om het beste uit zichzelf en elkaar te halen.
Onze medewerkers maken het verschil. Zij zijn in staat om een professionele relatie op te bouwen, met betrokkenheid en persoonlijk contact. Zij werken vanuit een vraag en een opdracht, denken vrij, nemen verantwoordelijkheid en leggen rekenschap af. Zij werken met realistische doelen, handelen methodisch, werken met richtlijnen, zoeken collegiale reflectie en onderhouden hun vakkennis.
We vinden dat het waarmaken van onze opdrachten en het uitbouwen van onze organisatie een gedeelde verantwoordelijkheid is. We zien hulpverlening als een product van de begeleider en van de organisatie. De begeleider wordt ondersteund door de organisatie, verantwoordelijkheid wordt gedeeld.
Ons werk vraagt meer dan een goede werkrelatie alleen. De hulpverlener moet zeer deskundig te werk te gaan om, samen met het cliëntsysteem, de situatie te verbeteren. Het heeft dus alle zin om te investeren in de kennis en vaardigheden van de hulpverlener, zodat deze vakkundig te werk kan gaan bij de problemen waar hij of zij mee te maken krijgt.